contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Jens Linells favorittar

TOPPLISTE

Jens Linells favorittar

Folkemusikk No

JENS LINELLS FAVORITTAR

Jens har satt satt sammen et knippe låter han har latt seg inspirere av opp igjennom tida. Sjekk ut den kruttsterke miksturen her: 

> LAST NED SPILLELISTA I SPOTIFY
> LAST NED SPILLELISTA I TIDAL

  1. Hedningarna – Dolkaren
  2. Hans W. Brimi – Hyljarliv
  3. Urga – Etanol
  4. Olav Luksengård Mjelva – Rande-Ambjør, Laus
  5. Mats Edén – Handskvals
  6. Magnus Stinnerbom – Sparve Ielle
  7. Filarfolket – Hönsafötter & gulerötter
  8. Groupa – Klyftileken
  9. King Tubby – Blood Of Africa
  10. Múm – Slow Bicycle
  11. Triller – Artuur!
  12. Per Gudmundson – Orsapolska
  13. The Nordic Fiddlers Bloc – Midnight On The Water/Bonapartes Retreat
  14. Peps Blodsband – För livet
  15. Daniel Sandén-Warg & Sigurd Brokke – Filleværen
  16. The Band – Rag Mama Rag - 2000 Digital Remaster
  17. Terje Isungset – Mountain
  18. Ellika & Solo – Takissaba Polska
  19. Tron Steffen Westberg – Storhurven
  20. Sver – Storhurven (logikk På Røros) (pols Røros)

PÅ BILETET:  Jens Linell. Foto: Ukjent.

 

- Min jobb er å få folk til å danse

- Intervju frå www.folkemusikk.no

Perkusjonisten Jens Linell elsker å få folk til å danse, og mener flere norske folkemusikkgrupper burde spille til dans. Vi tok en prat med Jens om dansbarhet, slåttespill på tamburin og hans favorittlåter. 

Jens Linell fra Ransäter i Sverige har de siste årene etablert seg som musiker i Norge, og for tida er han aktuell med bandet SVER i samarbeid med rapperen Snakka San. Men, hvordan havna han her i Norge?

- Jeg ble tidlig begeistra for norsk tradisjonsmusikk, først gjennom jobben på Västanå Teater og folkemusikken fra Värmland, og seinere når jeg oppdaga hardingfela. Jeg hadde et magisk møte i Viljandi i Estland med Erik Sollid og Tuva Syvertsen. Jeg hadde spilt mye norsk tradisjonsmusikk, men aldri med nordmenn. Jeg husker Tuva spurte “Kan du spille Valdresspringar?”, hvor jeg svarte ”selvsagt!”, uten å vite hva det gikk i. Jeg skjønte ingenting, og var lykkelig. Det føltes som om å komme hjem, sier han.

- For meg var det en ny verden som åpna seg. Jeg tok stadig oftere turen til Norge, og begynte etter hvert på folkemusikkstudier på Ole Bull-akademiet på Voss. Der fikk jeg spille hardingfele for Håkon Asheim, og det ga meg en sterkere kunnskap om hardingfelespillet. Den erfaringa har jeg mye igjen for når jeg spiller trommer med ulike spellemenn i dag. Å fysisk vite hvordan det er å spille fele er like viktig for meg som å vite hvordan det er å danse polskaen som jeg spiller.

Tamburinmajoren

Etter perioden på Ole Bull-akademiet fullførte han studiene på musikkhøgskolen i Gøteborg, men valgte å flytte tilbake til Norge. I dag bor han i Oslo, og har en rekke jern i ilden.

- Akkurat nå skjer det en hel del. Vi skal endelig spille med Triller i Oslo i kveld, der vi spiller både konsert og til dans. Så tar vi turen til Columbi Egg i Bergen etter påske. Ellers så har jeg nettopp startet en trio sammen med Erlend Viken og Erik Sollid, og nå har også Snakka San & SVER låten ”Bom Bom Blam Blam Blam” inne på P3 i både Sverige og Norge. Ut over dette jobber jeg som frilansmusiker, og på det fantastiske Barnekunstmuseet i Oslo.

Og i tillegg til alle disse prosjektene holder du på med noe såpass obskurt som slåttespill på tamburin?

- Tamburinen har vært min trofaste venn i over 10 år. Jeg interesserte meg for Hans W. Brimis musikk, og spiller en del av hans låter solo på tamburin. Tamburinen er et fantastisk instrument og passer veldig bra sammen med feler og til slåttespill. Det føles bra å slippe å slepe rundt på alle trommene når man skal ut på jam, og med så lite instrument kommer jeg like tett inn på musikerne som om jeg hadde spilt fele.

Dansbarhet er viktig

I flere av Jens sine musikalske prosjekt står dansen sentralt.

- Å spille til dans i ulike former er noe jeg elsker å gjøre, og det har vært med meg helt siden jeg begynte med musikk. Dansbarhet er viktig for meg. Dans er jo en vesentlig del av vår felles historie og noe som knytter folk sammen. Om det er mer ordna danseformer som folkedans, en hel klubb som danser eller det er afrikansk dans har ingen betydning for meg. Å få mennesker i bevegelse er jobben min.

Inspirasjonen kommer fra noe uventa hold.

- Noe som inspirerte meg var en dokumentar med Michael Jackson der man fikk følge han i studio på jakt etter den rette grooven til låtene. De visste de hadde funnet rett groove når Michael begynte å danse. Med Snakka San & Sver har vi samme innfallsvinkel. I vår musikk er dansen i fokus. Med Triller har vi spilt mye til dans på folkedansklubber i Sverige og rundt om. Det har helt klart gjort oss til et bedre band.

- Jeg synes det er synd at det er så få av de nye folkemusikkbanda i Norge som spiller til dans. Folkemusikken er først og fremst dansemusikk, og det er viktig at ta med seg det og bruke det, selv når man skaper noe nytt.

Hvordan vil du si det norske folkemusikkmiljøet er sammenlignet med det svenske?

- Dere har deres kappleiker, der vi har våre spellemanns-stevner. For å gjøre en grov generalisering er en norsk folkemusikkfest slik at man sitter i andakt på et rom på kappleikshotellet og lytter til en person spille. I Sverige spiller vi heller sammen. Begge deler kan være veldig bra.

- Jeg tror at kappleiken har ført med seg et større fokus på solospill enn hva vi har hatt i Sverige. Vi var nok tidligere ute med å utfordre tradisjonene med ulike former for ensemblespill. Selvsagt er forskjellene mindre i dag, enn hva de var før, og jeg opplever at hele folkemusikkmiljøet i Norden blir mer og mer homogent.

Hva er din favorittfestival?

- Ransäterstevnet helt klart. Det er Sveriges beste stevne og en fantastisk møteplass for musikere og dansere. Der kan man danse døgnet rundt og det er musikk overalt. Første gang Snakka San & SVER spilte sammen var på Ransäter, og jeg husker at det føltes som om taket løftet seg. Da skjønte vi at vi hadde noe bra på gang.

Er det noen musikalske prosjekt du har tro på for tida?

- Alle burde sjekke ut Limbohofvet som er en trio fra Sverige med Johanna Karlsson, Emma Ahlberg og Lena Jonsson. De spiller helt fantastisk og er aktuelle med sitt debutalbum.

- Ellers synes jeg at det innen folkemusikken finnes alt for få band som faktisk våger å stikke seg ut og gjøre noe eget. I Norge finnes det mer penger til kunst og kultur enn i Sverige, og det har også sine baksider. Av og til virker det som om musikken ofte tilpasses en eller annen form som gjør at den skal få støtte av kulturrådet eller få reise på skolekonsertturné med Rikskonsertene. Det er få som virkelig utfordrer og stadig flere band låter mer og mer likt.

Om du selv skulle velge én musiker, gjennom alle tider, du kunne tenkt deg å spille med, hvem skulle det vært?

- Frank Zappa.